Як подолати кадрову кризу? Огляд ефективних способів закриття вакансій та мотивації цінних працівників від Оксани Шахової

Дослідження Українського інституту Майбутнього

Ключові виклики для України до 2030 року:

  • Загроза безпеці.
  • Відтік/дефіцит робочої сили.
  • Внутрішні конфлікти, соціальна напруженість, підвищення тривожності, агресії, депресія.
  • Адаптація учасників бойових дій, постраждалих в ході війни.
  • Слабке економічне зростання.
  • Регуляторні та технологічні бар’єри виходу на світовий ринок (в тому числі “зелені стандарти”).
  • Відсутність ланцюжка трансферу технологій.
  • Виклик інтеграції мігрантів та загроза сепарацій.
  • Низька толерантність до невизначеності, небажання переймати новий досвід.
  • Відсутність довіри до держави.

 

Україна може втратити до 255 мільярдів доларів через негативний вплив війни на капітал населення.

Зменшується чисельність населення: наразі вона складає 32 млн громадян. При цьому багато працездатних людей виїхали за кордон або приєдналися до лав армії. Тож, кількість потенційних платників податків також зменшується в рази.

Фактори, що впливають на повернення біженців

  • Завершення війни/активних бойових дій.
  • Збільшення рівня життя населення.
  • Вищий рівень заробітних плат в країні.
  • Відновлення інфраструктури в області/районі.

 

Під час повномасштабного вторгнення суттєво зріс розрив між попитом та пропозицією на ринку праці. Криза кадрів відчувається все гостріше.

Основні тренди 2024

  • Адаптація ветеранів. Люди будуть повертатися, їх буде багато і з ними потрібно вміти працювати. Вже розробляються певні програми адаптації, проте бізнес має бути готовим до певних труднощів.
  • Автоматизація, цифровізація. Скорочує час та зменшує кадрові потреби. Використання цифрових технологій, алгоритмів, додатків є надважливим завданням для сучасного HR.
  • Ментальне здоров’я та психологічна підтримка. Програми підтримки психологічного здоров’я працівників. Після закінчення війни проблеми з емоціональною/ментальною сферою певною мірою будуть у 70% людей. Важливо допомогти їм впоратися з цим.
  • Нестача/дефіцит кваліфікованих працівників. Проблема потребує комплексних рішень. І “хочу готового досвідченого працівника з ринку”  — такі запити вже не працюватимуть. Легше навчити людину згідно з вимогами/потребами вашої компанії, ніж шукати фахівця в умовах конкуренції.
  • Гібридний формат роботи. Якщо ви хочете досвідчених та професійних кандидатів у сфері менеджменту, в сучасних реаліях доведеться адаптовуватися під гібридний формат роботи: віддалено/в офісі, гнучкий графік тощо.

 

Для сучасних HR важливо мати “план Б”. Якщо людина раптом звільняється, і на її місце ще не знайшли співробітника, треба розуміти:

  • Хто виконуватиме обов’язки цієї людини.
  • Який графік він матиме.
  • Хто може допомагати/опановувати суміжні спеціальності тощо.

 

В сучасних реаліях деякі вакансії важко закрити за декілька днів або навіть тижнів. Цей факт треба враховувати.

Заробітна плата

До 2022 року перегляд заробітних плат в компаніях в середньому виконувався раз на рік. Зараз він настільки динамічний, що може змінюватись майже щоквартально.

 

Тому що гроші = стабільність = безпека.

 

Під час війни стабільний дохід — це майже єдине, що тримає людей на місці. Тому HR має відстежувати, чи відповідає чинний рівень з/п умовам на ринку. Кваліфікованого працівника завжди дешевше втримати, ніж найняти.

Низька кваліфікація молодих фахівців

Наразі на ринок виходять молоді спеціалісти, які мають нижчий рівень знань, ніж випускники ВИШів 5 років тому. На те є ряд причин:

  • Ковід.
  • Дистанційне навчання.
  • Повномасштабне вторгнення.
  • Зниження мотивації.

 

Компаніям потрібно розуміти, що зараз готовий фахівець після закінчення університету/технікуму до них не прийде. Його все одно доведеться вчити, десь він має набувати досвід.

 

І з роками прогнозується подальше зниження кваліфікації персоналу, бо поки немає факторів, які б стабілізували якість навчання, а талановита молодь продовжує виїжджати за кордон.

Зміна кваліфікації

Ще однією цікавою тенденцією є зміна професії. Якщо в минулому людина здебільшого обирала фах, вчилася в університеті та працювала все життя в одній сфері, то зараз це не так.

 

  • Зростають вимоги до працівників.
  • Відбувається автоматизація професій.
  • Створено більше можливостей (курси, тренінги) для швидкого опанування нових видів діяльності.
  • Ліквідовується розподіл на “чоловічі” та “жіночі” професії. Зрозуміло чому: чоловіки на фронті, вакансії не закриваються, тому водіями, механіками, інженерами можуть працювати і жінки. Гендерні стереотипи вже не мають сили.

Неможливість конкурувати з рівнем зарплати за кордоном

За кордоном для представників робітничих професій кращі умови та більший рівень заробітної плати. Україна поки не може конкурувати та запропонувати те, що повернуло б людей додому.

 

Окрім того, буде зростати й внутрішня конкуренція. Особливо коли закордонні компанії почнуть заходити на український ринок в надії знайти тут дешеву робочу силу.

Життєвий цикл працівників

Раніше нормою вважалося, коли людина не змінювала робоче місце: відпрацювала 10 років на виробництві — отже, вона надійна, серйозна, і її можна винаймати. З молодим покоління це не працює.

 

Якщо в резюме ви бачите, що людина змінює роботу кожні рік-два, це ні в якому разі  її не характеризує як ненадійну особистість. Це умовна норма для молодих фахівців: пошук, зміни, перекваліфікація. Це важливо враховувати.

Виклики для рекрутерів

  • Довге та складне закриття вакансій.
  • Профіцит вакансій на ринку.
  • Недостатньо кваліфікованих кандидатів.
  • Постійний відтік кадрів.
  • Фінансові можливості компанії нижче, ніж очікування.
  • Мобілізація (складно закрити чоловічі вакансії, особливо за умови офіційного працевлаштування).
  • Фокус на онлайн-роботі, важко знайти людей на офлайн.
  • Зміна джерел рекрутингу (не тільки сайти пошуку роботи, а й соцмережі, реклама, бази даних, телеграм-канали тощо).
  • Розрив між бажаним портретом кандидата та реальними працівниками на ринку.

Рекрутинг = продажі

Зараз менеджер з рекрутингу дійсно нагадує фахівця з продажів. Важливими складовими цієї професії є:

  • Ведення аналітики (як швидко вдалося закрити вакансію, звідки прийшла людина, скільки опрацьовано кандидатів тощо).
  • Обов’язкове планування вакансій. Використання CRM для рекрутингу.
  • Гнучкість під час роботи (гібридний формат роботи, аутсорс, онлайн-вакансії).
  • Постійний розвиток та навчання. Винайдення альтернативних джерел та методів пошуку персоналу та закриття вакансій.

CRM для рекрутингу

  • Clever Stuff
  • Hurma
  • JazzHR
  • People Force
  • NetHut (можна адаптувати програму під потреби рекрутингу).

Value Proposition

Щоб визначити, наскільки цінною є ваша пропозиція роботи на ринку, оцініть діяльність своєї компанії, наприклад, від 1 до 10 по кожному з пунктів.

  • Чи допомагаєте ви ЗСУ (волонтерство, донати, фонди).
  • Представленість в соц.мережах та сайт: оформлення, контент, новинки тощо.
  • Час на ринку: компанія, яка довше працює, підсвідомо сприймається як більш стабільна.
  • Відгуки про компанію/роботодавця.
  • Відповідність рівня заробітної плати ринковим умовам.
  • Прописані HR процеси: адаптація, корпоративна культура, система підбору, мотивації.
  • Умови праці, графік роботи, розташування компанії.

 

Поставивши своїй компанії чесні оцінки, ви зрозумієте слабкі та сильні сторони та працюватимете над вдосконаленням.

 

Оксана Шахова, HR та бізнес-стратег

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Останні новини

Блузки та сорочки, які точно сподобаються клієнткам
10 Червня 2024

Блузки та сорочки, які точно сподобаються клієнткам

17
2 хв.
Jack JK-T1900GH-DII: встигніть придбати до кінця червня
07 Червня 2024

Jack JK-T1900GH-DII: встигніть придбати до кінця червня

Jack
31
3 хв.
Переможці конкурсу “Печерські каштани” покажуть свої роботи на “Легкій Конфі” у співпраці з відомими брендами
27 Травня 2024

Переможці конкурсу “Печерські каштани” покажуть свої роботи на “Легкій Конфі” у співпраці з відомими брендами

72
3 хв.
ТОП-5 стилів для нових колекцій одягу
24 Травня 2024

ТОП-5 стилів для нових колекцій одягу

59
3 хв.
Історія бренду Stimma. Не лише одяг, а й місія
22 Травня 2024

Історія бренду Stimma. Не лише одяг, а й місія

60
3 хв.
Juki MEB-3200CSSMM-BBP: високошвидкісна петельна машина 
20 Травня 2024

Juki MEB-3200CSSMM-BBP: високошвидкісна петельна машина 

72
3 хв.
Модні тренди: спідниці, які обиратимуть клієнти в 2024
17 Травня 2024

Модні тренди: спідниці, які обиратимуть клієнти в 2024

144
3 хв.
“Легка Конфа 2.0”: наймасштабніший бізнес-форум повертається
14 Травня 2024

“Легка Конфа 2.0”: наймасштабніший бізнес-форум повертається

92
3 хв.
Як заробляти більше?Найдієвіші способи та особливості продажів для fashion-брендів. Огляд тенденцій від Тараса Нестеренка
13 Травня 2024

Як заробляти більше?Найдієвіші способи та особливості продажів для fashion-брендів. Огляд тенденцій від Тараса Нестеренка

165
21 хв.
PEGASUS W662PCH-35BX356CS: плоскошовна машина з циліндричною платформою
13 Травня 2024

PEGASUS W662PCH-35BX356CS: плоскошовна машина з циліндричною платформою

116
3 хв.